English

Retrospektywa - Federico Fellini

 

Będzie to pierwsza w Polsce tak pełna retrospektywa jednego z wielkich mistrzów europejskiej kinematografii.

Federico Fellini - scenarzysta, reżyser i rysownik, był współtwórcą włoskiego neorealizmu, a swoimi kolejnymi arcydziełami – La Stradą, Słodkim życiem czy Osiem i pół zaprezentował się światu jako jeden z pierwszych przedstawicieli kina autorskiego.

Fellini urodził się w nadmorskim kurorcie Rimini w 1920 roku. Jak sam wspominał, w dzieciństwie największy wpływ na jego życie wywarły seks, cyrk, kino i spaghetti. Reżyser już w młodości przejawiał fascynację kulturą popularną: kolorowym światem cyrku, rysunkowymi historyjkami, filmami Chaplina, Katona i braci Marx. Sam rysował i jako 18-latek przeniósł się do Rzymu, gdzie zaczął zarabiać jako karykaturzysta. Zadebiutował również jako autor satyrycznych artykułów i słuchowisk radiowych.

Niemal przez całą wojnę Fellini zajmował się pisaniem scenariuszy filmowych, lecz pierwsze sukcesy przyszły tuż po jej zakończeniu, razem z nurtem neorealizmu. W 1945 roku Roberto Rossellini zrealizował na podstawie tekstu autorstwa Felliniego i Sergia Amidei Rzym, miasto otwarte, a rok później - Paisę, przy której Federico został asystentem reżysera. Jako samodzielny filmowiec Fellini zadebiutował w 1950 roku Światłami varieté. Spotkanie z neorealizmem okazało się ważne dla jego reżyserskiej twórczości - pierwsze obrazy: Biały szejk i Wałkonie, noszą wyraźne wpływy tego nurtu.

Przełom nastąpił w 1954 roku - wówczas narodził się dojrzały Fellini, mistrz kina europejskiego. La Strada - film o wędrownej trupie cyrkowców - okazał się jednym z najważniejszych filmów w historii kina i został nagrodzony Oscarem. Od tej pory wszystkie filmy maestro były wyczekiwane i nagradzane, a przynajmniej dwa z nich stały się legendą. Zainspirowane obrazem kreowanym przez popularne czasopisma Słodkie życie było portretem dekadencji współczesnego świata. Osiem i pół - na poły autobiograficzna opowieść o twórczym kryzysie – zrywało z kanonami wypracowanymi przez kino, przyczynowo-skutkowym ciągiem zdarzeń, wyraźnym podziałem między realnością a fantazją i jako pierwsze w historii kino skupiało się na samym procesie tworzenia filmu. Fellini lubił otaczać się swoimi ulubionymi aktorami i zgromadził wokół siebie grono stałych współpracowników – legendarnego amanta Marcello Mastroianniego, wieloletnią żonę i muzę – Giuliettę Masinę, uosobienie bujnej kobiecości – Anitę Ekberg czy kruchą i eterycznie dziewczęcą Claudię Cardinale, którą odkrył dla świata filmu.

Kino Felliniego zawsze było bardzo osobiste - zmysłowe, kapryśne, pełne kobiet, snów i wspomnień. Intymne tony pojawiają się w większości jego dzieł. W Osiem i pół reżyser zmierzył się z własnym kryzysem twórczym, w Amarcordzie powrócił wspomnieniami do młodości spędzonej za czasów Mussoliniego w Rimini, w Rzymie oprowadzał widzów po swoim mieście i swoim świecie, w Mieście kobiet rozprawił się ze swoimi obsesjami związanymi z kobietami, a w końcu w Wywiadzie – zaprosił wszystkich do Cineccita – miejsca, w którym narodziły się jego filmy.

Wrocławska retrospektywa Federico Felliniego będzie obejmowała pokazy wszystkich dzieł maestro włoskiego kina i zostanie uzupełniona przez zestaw dokumentów poświęconych jego osobowości twórczej.

Zapraszamy do dyskusji na forum ENH

Moje NH

ARCHIWUM

PROGRAM

Lipiec 2007
PWŚCPSN
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29

Program cyklu

czas generowania strony: milisekund