Zdrowaś Mario
Hal Hartley – carte blanche
| |
|
Hail Mary
/
Je vous salue, Marie
|
|
reż. Jean-Luc Godard, Anne-Marie Melville
/
Francja, Szwajcaria, USA 1985
/
107’
|
Opis filmu
Obsada:
Myriem Roussel (Marie), Thierry Rode (Joseph), Phillippe Lacoste (Archanioł Gabriel), Malachi Jara Kohan (Jezus), Juliette Binoche (Juliette)
Film Godarda przedstawia Maryję jako typową nastolatkę, która gra w koszykówkę i zarzeka się, że nie będzie spać z żadnym mężczyzną. Jej ojciec prowadzi stację benzynową, a jej chłopak Joseph jest kierowcą taksówki. Kiedy do akcji wkracza anioł, przybywa on samolotem, a do stacji benzynowej podwozi go sam Joseph - chłopak Mary. Anioł przynosi Mary wiadomość, że wkrótce urodzi ona Syna Bożego. Zwiastowanie wywołuje w Mary wiele mieszanych uczuć, wokół których skupia się akcja filmu. Kiedy odkrywa ona, że jest w ciąży, zapewnia wszystkich, że nadal jest dziewicą, co nawet potwierdza jej lekarz.
Kanwa filmu, który jawnie nawiązuje do tajemnicy zwiastowania narodzenia Jezusa Chrystusa posłużyła reżyserowi do pokazania człowieczeństwa Maryi, która poza tym, że była Matką Zbawiciela, była też zwykłą kobietą ze swoimi niepokojami i obawami.
Roger Ebert, Chicago Sun-Times
Ten film przyszedł do mnie w chwili, kiedy go najbardziej potrzebowałem. Opuściłem szkołę na rok czy dwa i robiłem krótkie filmy pod dużym wpływem Bressona i Eisenteina. Wszystko, co wydawało mi się niezrozumiałe w ich twórczości teoretycznej, czasem nawet w ich filmach, tu nagle zostało pokazane w sposób, który potrafiłem uchwycić. Zależność między obrazem i dźwiękiem w tym filmie - nie zawsze zgodna Zależność między obrazem i dźwiękiem - w tym filmie nie zawsze zgodna - sprawia, że po prostu widzimy, jak ktoś słyszy.
Hal Hartley
|