Biały szejk
retrospektywa: Federico Fellini
| |
|
The White Sheik
/
Lo sceicco bianco
|
|
reż. Federico Fellini
/
Włochy 1952
/
92’
|
Opis filmu
Obsada:
Alberto Sordi (Fernando Rivoli), Brunella Bovo (Wanda Cavalli), Leopoldo Trieste (Ivan Cavalli), Giulietta Masina (Cabiria), Lilia Landi (Felga), Fanny Marchio (Marilena Vellardi)
Ivan Cavalli przybywa do Rzymu w podróż poślubną, w uroczystym dniu narodowego święta. Ma precyzyjnie opracowany plan pobytu. Najważniejszym jego punktem jest oczywiście wizyta u papieża, a następnie obiad w gronie rodzinnym i oglądanie pomników imperialnej historii. Ivan jest człowiekiem bez właściwości, od prawdy o sobie ucieka w konwencje i frazesy. Jego postępowaniem kieruje infantylny lęk przed kompromitacją - to tacy jak on stanowili produkt epoki faszyzmu.
To dzieło złośliwego obserwatora, ironisty i cynika. Fellini szydzi zjadliwie z mieszczańskiej hipokryzji, z patriotyczno - kościelno - rodzinnej retoryki, z tzw. zwykłego człowieka, który był podówczas obiektem kultu, z włoskiej mentalności. Żadna postać nie wzbudza sympatii. Każda ma jakiś rys negatywny, karykaturalny, śmieszny. Dużo jest w Białym szejku chaplinady, odwoływania się do komików kina niemego, do komiksów. Fellini bawi się rekwizytami ze specyficznego pogranicza rzeczywistości i filmowej mitologii, kapeluszami i papierosami. To one wyznaczają rytm, strykturę, relacje między bohaterami.
Maria Kornatowska, Fellini
|